el-Vecîz fî tefsîr-i kitâbi’l-‘azîz /
الواجیز فی تفسیر کتاب العزیز

Katalog Kaynağı
DIB
Dil Kodu
Arapça
Dewey Yer Numarası
297.21 İSC
Yazar
Ebü’l-Hasen Alî b. Ahmed b. Muhammed en-Nîsâbûrî,
الواحدي، أبو الحسن علی بن احمد بن محمد النیسابوری
Yayın Bilgisi
446 [1054]. 22 Şaban 709 [25 Ocak 1310].
Fiziksel Tanımlama
371 varak Nesih; mensur; 21 satır 230x160mm, 190x100mm.
Genel Not
Tezhip özellikleri: Eserde bazı varaklarda sûre isimleri kırmızı mürekkeple yazılmış ve ayeti kerimelerin üzerine kımızı mürekkeple keşide çekilmiştir.
Kâğıt: Nohudi renkte filigransız kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Kayıt bilgileri: Eserin 1a varağında Cemâziyelâhir 1214 [Ekim-Kasım 1799] tarihli es-Seyyid Muhammed Haydar ve Ahmed yazılı iki mühür, Müderriszâde es-Seyyid Abdülkerîm b. Mustafa b. Ahmed, Zilhicce 1228 [Kasım-Aralık 1813] tarihli Müderriszâde es-Seyyid Muhammed ve Hüseyin b. Abdülkerîm, Muahrrem 1280 [Haziran-Temmuz 1863] tarihli Ahaveyn Ahmed tarihli temellük kayıtları vardır.
Yazmanın başlangıç satırları: بسم الله ... الحمد لله الكريم بآلائه العظيم بكبريائه القادر فلا يمانع والقاهر فلا ينازع والعزيز ... أما بعد فإن لكل زمان نشوا ولكل نشو علما يتعاطونه على قدر هممهم وأفهامهم ومددهم في العمر وأيامهم وفيما سلف من الأيام وخلا من الشهور والأعوام كانت الهمم إلى العلوم مصروفة والرغبات عليها موقوفة يتوفر عليها طلاب المراتب في الدنيا والراغبون في مثوبة العقبى ثم لم تزل على مر الليالي تنخفض الهمم وتتراجع حتى عاد
Yazmanın bitiş satırları: من الجِنَّة أَي الشيطان الذي هو من الجنِّ والناس عطف على قوله الوسواس والمعنى من شرِّ الوسواس ومن شر النَّاس كأنَّه أُمر أن يستعيذ من شرِّ الجنِّ ومن شر الناس
Nüsha bilgisi: Eser istinsah tarihi ve mukabele kaydından dolayı önemli nüshalardan sayılmaktadır.
Kondisyon: Eserin bazı varakları sudan zarar gördüğü için yazılar birbiri içine girmiş ve bazı sayfalar siyahlaşmış, bazı varaklar kitap kurtları tarafından tahribata maruz kalmış ve bazı sayfaların dikişleri kopmaya başlamış ve varakların bir kısmı kağıt yapıştırmak suretiyle tamir görmüştür.
Diğer özellikler: Muhtasar bir tefsirdir. Tashih edilmiş ve hocalar okunmuş ve sahih bir nüshadan istinsah edilmiştir. Eserin bazı varaklarının derkenarında siyah ve kırmızı mürekkeple yazılmış hâşiyeler vardır. Eserin 13-14, 19-20, 21-22, 197-198, 267-268, 227-228, 258-259, 288-289, 290-291, 296-297, 298-299, 305-306, 315-316, 322-323, 335-336, 350-351, 357-358, 361-362, 364-365, 368-369 varakları arasında şukka vardır. Eser 370a varağında bitmiş olup 370b-371b varakları arasında fevaid vardır. Eser ismi 1a varağında geçmiş olup müellif ismi eser isminden bulunmuştur.
Ferağ kaydı: 370a varağında ferağ kaydı vardır.
Konu - Konusal Terim
Kur'ân __ Tefsir
Qur'an __ Interpretation
قران __ تفسیر
Müstensih
Muhammed b. Necmeddîn el-Fakih,
محمد بن نجم الدین الفقیه.
Alıntı- referanslar
DİA cilt: 42, sayfa: 438-439