el-Muhtasaru’l-Kudûrî /
المختصري قدوري

Dil Kodu
Arapça
Dewey Yer Numarası
297.5011 İSC
Demirbaş
002109
Yazar
Ebu’l-Hüseyin Ahmed b. Ebî Bekr Muhammed b. Ahmed el-Kudûrî,
الحنفی القدوري، أبو الحسین أحمد بن ابي بكر محمد بن أحمد  القدوري
Eserin bilinen diğer ad
el-Muhtasar
المختصر
Fiziksel Tanımlama
i+150 varak Nesih; mensur; 17 satır. 170x100mm, 130x60mm.
Genel Not
Tezhip özellikleri: Eserde konu başlıkları, babalar kırmızı mürekkeple yazılmıştır.
Kâğıt: Nohudi renkte filigransız kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Yazmanın başlangıç satırları: بسم الله...کتاب الطهارة قال الله تعالی یا ایها الذین امنوا ... ففرض الطهارة غسل الاعضاء الثلاثة ومسح الرأس والمرفقان والکعبان
Yazmanın bitiş satırları: ما صحت منه المسئلة علی ثمانیة واربعین فما خرج اخذت له سهام کل وارث حبة
Kondisyon: Eserin bazı varaklarda nemden dolayı lekeler oluşmuş, bazı varaklar kitap kurtlarınca tahrip edilmiştir.
Diğer özellikler: Hanefi fıkhıyla ilgili bir eserdir. Yaklaşık 12.000 meseleyi içerdiği söylenen el-Muhtasar (a.g.e., II, 1631), diğer klasik fıkıh eserlerinde olduğu gibi kitap ve bab sistemine göre düzenlenmiştir. Birinci kitap tahâret, son kitap ferâiz olup genellikle tahâret, namaz, oruç, zekât, hac, alışveriş, boşama, cinayetler ve dava gibi geniş muhtevalı konular çeşitli alt başlıklara (bab) ayrılmış, diğer bölümler ise “kitab” başlığı altında işlenmiştir. Müellif küçük bir risâle yazmak amacıyla başladığı eserin büyû‘ bölümünü biraz uzatmış, rehin bölümünden itibaren orta bir seviye tutturmuştur; bu sebeple bazı konuların kısa, bazılarının genişçe işlendiği görülür. Özlü muhtevası dolayısıyla eserde Kur’an ve Sünnet’ten delillere çok az yer verilmiş, Hanefî mezhebi dışındaki mezheplerin görüşlerine temas edilmemiştir. Mezhep imamları arasındaki hiyerarşi gözetilerek Ebû Hanîfe’nin veya onun bulunduğu tarafın görüşleri birinci sırada ele alınmış, daha sonra Ebû Yûsuf ve Muhammed b. Hasan’ın ittifak ettiği hususlar, Ebû Yûsuf’un tek başına kaldığı ve Muhammed b. Hasan’ın tek başına savunduğu görüşler zikredilmiştir. Eser 146a varağında bitmiş olup 146b-150b varakları arası boştur. Müellif ismi 1b varağının baş tarafında yer almış olup eser ismi kaynaklardan ve kataloglardan taranarak bulunmuştur.
Rakabe kaydı: Vardır.
Konu - Konusal Terim
Fıkıh __ Hanefi Fıkhı.
الفقه __ فقه الحنفي.
Fiqh __ Hanafi fiqh.
Alıntı- referanslar
DİA cilt: 26,  sayfa: 321-322