Tercüme-i Dürrü’n-nazîm fî havâssi’l-Kur’âni’l-‘azîm ve’l-âyât ve’z-zikri’l-hakîm /
ترجمۀ در النظیم فی خواص القرآن العظیم والایات والذكر الحكیم
Dil Kodu
Arapça
Farsça (per)
Farsça (per)
Dewey Yer Numarası
297.831 İSC
Demirbaş
001800
Yazar
Ebû Muhammed Afîfüddîn Abdullâh b. Es‘ad b. Alî b. Süleymân el–Yâfiî el-Yemenî,
الیافعی، ابو محمد عفیف الدین عبد الله بن اسعد بن علی بن سلیمان الیافعی الیمنی
الیافعی، ابو محمد عفیف الدین عبد الله بن اسعد بن علی بن سلیمان الیافعی الیمنی
Yayın Bilgisi
926 [1519-20] Zilhicce 933 [Ağustos-Eylül 1527]
Fiziksel Tanımlama
vi+174 varak Nesih; mensur; 14 satır. 230x150mm, 150x100mm.
Genel Not
Tezhip özellikleri: Eserde konu başlıkları, sûre isimleri ve “kavluhû te’âlâ” kelimeleri kırmızı mürekkeple yazılmıştır.
Kâğıt: Nohudi renkte filigransız kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Kayıt Bilgileri: Eserin 1a-b varağında okunamayan bir mühür vardır.
Yazmanın başlangıç satırları:بسم الله ... وبذکره ینشرح الصدور وبحمده یفتتح الامور الحمد لله الذی انزل القران علی عبده ... بعد از استسعاد بتوفیق حمد و صلوة نموده میشود که مقررات و محقق بقول صادق مصدق ئاناء علمت علم الاولین والاخرین ... در تاریخ شهور سنه وعشرین وتسعمایه هجریه اقل عباد الله وخادم اهل الله العبد الفقیر الی الله الغنی احمد بن حاجی محمد الکاکی الطبسی ... کتاب در النظیم را بریان فارسی ترجمه ساخت تا قریب و بعید از آن مستفید کردند
Yazmanın bitiş satırları:اللهم ارزقنا حلاوة فی تلاوته وتنشطا فی قیامه اللهم اقض عنا ببرکته دیوننا وعافنا به من خزی الدنیا وعذاب الاخرة وفصحتها انک علی کل شئ قدیر والحمد لله رب العالمین
Nüsha bilgisi: Eserin en eski nüshalarındandır.
Kondisyon: Eserin şirazesi dağılmış, bazı varaklar su almış ve lekeler oluşmuş, bazı formaların dikişleri gevşemiş, bazı varaklarda mürekkep dağılmış, bazı varaklar kâğıt yapıştırılarak tamir görmüştür.
Diğer özellikler: Yâfî’nin Dürrü’n-nazîm fî havâssi’l-Kur’âni’l-‘azîm isimli eserin tercümesidir. Eserde Kur’an’ın ve Kur’an okumanın, besmelenin fazileti gibi konulardan sonra sırasıyla bütün sûrelerin havas ve faziletlerine dair bilgi verilmiştir. Kâtib Çelebi, Yâfiî’nin bu eseri İbnü’l-Haşşâb’ın (ö. 567/1172) ed-Dürrü’n-nazîm fî fezâ’ili’l-Kur’âni’l-‘azîm adlı kitabından özetlediğini ve her iki müellif de eserlerini Ebû Bekir el-Gassânî’nin Berku’l-lâmi’ ile Gazzâlî’ye nisbet edilen Havâssü’l-Kur’ân’ı bir araya getirerek yazdıklarını söyler. Eserin Ib-VIa varakları arasında fihrist vardır. Eserde sayfa sonundaki kelime ile diğer sayfa başındaki kelime aynı yazılarak rakabe kaydı oluşturulmuştur. Eser 174a varağında bitmiş olup 174b varağında fevaid vardır. Eser ismi 1b varağının baş tarafından, mütercim ismi 2b varağının ikinci ve üçüncü satırında yer almakta olup müellif ismi kaynak ve kataloglardan taranarak bulunmuştur.
Rakabe kaydı: Vardır.
Ketebe ve ferağ kaydı: 174a varağında ketebe ve ferağ kaydı vardır.
Kâğıt: Nohudi renkte filigransız kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Kayıt Bilgileri: Eserin 1a-b varağında okunamayan bir mühür vardır.
Yazmanın başlangıç satırları:بسم الله ... وبذکره ینشرح الصدور وبحمده یفتتح الامور الحمد لله الذی انزل القران علی عبده ... بعد از استسعاد بتوفیق حمد و صلوة نموده میشود که مقررات و محقق بقول صادق مصدق ئاناء علمت علم الاولین والاخرین ... در تاریخ شهور سنه وعشرین وتسعمایه هجریه اقل عباد الله وخادم اهل الله العبد الفقیر الی الله الغنی احمد بن حاجی محمد الکاکی الطبسی ... کتاب در النظیم را بریان فارسی ترجمه ساخت تا قریب و بعید از آن مستفید کردند
Yazmanın bitiş satırları:اللهم ارزقنا حلاوة فی تلاوته وتنشطا فی قیامه اللهم اقض عنا ببرکته دیوننا وعافنا به من خزی الدنیا وعذاب الاخرة وفصحتها انک علی کل شئ قدیر والحمد لله رب العالمین
Nüsha bilgisi: Eserin en eski nüshalarındandır.
Kondisyon: Eserin şirazesi dağılmış, bazı varaklar su almış ve lekeler oluşmuş, bazı formaların dikişleri gevşemiş, bazı varaklarda mürekkep dağılmış, bazı varaklar kâğıt yapıştırılarak tamir görmüştür.
Diğer özellikler: Yâfî’nin Dürrü’n-nazîm fî havâssi’l-Kur’âni’l-‘azîm isimli eserin tercümesidir. Eserde Kur’an’ın ve Kur’an okumanın, besmelenin fazileti gibi konulardan sonra sırasıyla bütün sûrelerin havas ve faziletlerine dair bilgi verilmiştir. Kâtib Çelebi, Yâfiî’nin bu eseri İbnü’l-Haşşâb’ın (ö. 567/1172) ed-Dürrü’n-nazîm fî fezâ’ili’l-Kur’âni’l-‘azîm adlı kitabından özetlediğini ve her iki müellif de eserlerini Ebû Bekir el-Gassânî’nin Berku’l-lâmi’ ile Gazzâlî’ye nisbet edilen Havâssü’l-Kur’ân’ı bir araya getirerek yazdıklarını söyler. Eserin Ib-VIa varakları arasında fihrist vardır. Eserde sayfa sonundaki kelime ile diğer sayfa başındaki kelime aynı yazılarak rakabe kaydı oluşturulmuştur. Eser 174a varağında bitmiş olup 174b varağında fevaid vardır. Eser ismi 1b varağının baş tarafından, mütercim ismi 2b varağının ikinci ve üçüncü satırında yer almakta olup müellif ismi kaynak ve kataloglardan taranarak bulunmuştur.
Rakabe kaydı: Vardır.
Ketebe ve ferağ kaydı: 174a varağında ketebe ve ferağ kaydı vardır.
Dil Notu
Arapçadan Farsçaya tercüme edilmiştir.
Konu - Konusal Terim
İslam Dini __ Havas
الدین الاسلامي __ الخواص
Islamic religious __ Occult science
الدین الاسلامي __ الخواص
Islamic religious __ Occult science
Müstensih
Muhik b. Müeyyed el-Bağdâdî; Ahmed b. Hâcî el-Kâkî et-Tıbısî
محق بن مؤید البغدادی احمد بن الحاجی الكاكی الطبیسی
محق بن مؤید البغدادی احمد بن الحاجی الكاكی الطبیسی
Alıntı- referanslar
DİA cilt: 43, sayfa: 175-177