Mefâtîhu’l-gayb /
مفاتیح الغیب

Dil Kodu
Arapça
Dewey Yer Numarası
297.21 İSC
Demirbaş
004646
Yazar
Ebû Abdillâh (Ebü’l-Fazl) Fahrüddîn Muhammed b. Ömer b. Hüseyn er-Râzî yet-Taberistânî,
فخر الدین الرازي، أبو عبد الله (أبو الفضل) فخر الدین محمد بن عمر بن حسین الرازي الطبرستاني
Eserin bilinen diğer ad
Tefsîrü’l-Kebîr
التفسير الكبير
Fiziksel Tanımlama
257 varak Nestalik-Nesih; mensur; değişken satır. 210x150mm, 140x60mm.
Genel Not
Tezhip özellikleri: Eserde bazı varaklarda sûre isimleri, ayeti kerimeler kırmızı mürekkeple yazılmış, bazı varaklarda ayeti kerimelerin üzerine kırmızı mürekkeple keşide çekilmiş, bazı varaklarda metnin etrafı krımızı cedvelli çerçevelenmiştir.
Kâğıt: Nohudi ve krem renkte filigranlı kâğıt
Mürekkep Rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Yazmanın başlangıç satırları: بسم لله... سبحان الذي أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا إنه هو السميع البصير فی الآیة مسائل. المسئلة الاولی قال النحويون اسم علم للتسبيح
Yazmanın bitiş satırları: عایشة رضی الله عنها انه  الصلوة والسلام کان یقرء کل لیلة سورة بنی اسرائیل و زمر
Kondisyon: Eserin bazı varaklarında mürekkep dağılmış, bazı varaklarında nemden ötürü lekeler oluşmuştur.
Diğer özellikler: Eser mushaf tertibinin esas alındığı eserde Fâtiha sûresi müstakil bir cilt olacak şekilde ele alınmış, müfessir metodunu bu ciltte ortaya koymuştur. Eserde her sûrenin tefsiri başlı başına bir kitap niteliğinde olup kitaplar bablara, bablar meselelere bölünmüştür. Meseleler de yer yer mukaddime, hüccet, latîfe, hüküm ve vecih şeklinde alt başlıklara ayrılarak işlenmiştir. Fahreddin er-Râzî âyetlerin tefsirine bazan sebeb-i nüzûlle, bazan filolojik açıklamalarla, bazan farklı kıraatleri zikretmekle, çoğunlukla da âyetler arasındaki münasebeti göstermekle başlar. Müellif bir âyeti tefsir ederken genellikle önce onu açıklayan diğer âyet veya âyetlere işaret etmiş, önceki âyetlerle münasebetini kurmuş, ardından âyetin kıraat yönüne geçmiş, filolojik yönünü ele almış, en sonunda çıkarılabilecek mânaları etraflıca sıralamıştır. Eserin 81-82, 82-83, 98-99,121-122, 127-128, 255-256 varakları arasında şukka vardır. Eser bir kaç müstensih tarafından istinsah edilmiştir. Eserde sayfa sonundaki kelime ile diğer sayfa başındaki kelime aynı yazılarak rakabe kaydı oluşturulmuştur. Eser 256a da bitmiş olup 256b-257b varakları arası boştur. Eser ismi ve müellif ismi kaynaklardan ve kataloglardan taranarak bulunmuştur.
Rakabe Kaydı: Vardır.
Konu - Konusal Terim
İslam Dini __ Kur’ân-ı Kerîm __ Tefsir
الدین الاسلامي __ القران الكریم __ التفسیر.
Islamic religious __ Interpretation.
Alıntı- referanslar
DİA cilt: 12,  sayfa: 89-95