Muhtasaru'l-Kudûrî /
مختصر القدوري
Dil Kodu
Arapça
Dewey Yer Numarası
297.5011 İSC
Demirbaş
003840-I
Yazar
Ebü'l-Hüseyn Ahmed b. Ebi Bekir Muhammed b. Ahmed el-Kudûrî el-Bağdâdî el-Hanefî,
أبو الحسين أحمد بن أبي بكر محمد بن أحمد القدوري البغدادي الحنفي
أبو الحسين أحمد بن أبي بكر محمد بن أحمد القدوري البغدادي الحنفي
Eserin bilinen diğer ad
el-Muhtasar
المختصر
المختصر
Yayın Bilgisi
22 Şevval 1246[5 Nisan 1831]
Fiziksel Tanımlama
iii+1b-139a varak Talik; mensur; 17 satır. 200x120mm, 140x50mm.
Genel Not
Tezhip özellikleri: Eserin 1b varağında çiçek motifli tığ işlemeli kırmızı mürekkeple yapılmış mihrabiyeli bir serlevha vardır ve metnin etrafı çift sıra cedvelle çerçevelenmiştir. Konu başlıkları bablar kırmızı ile yazılmıştır.
Kâğıt: Krem renkte filigranlı kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Kayıt bilgileri: Eserin 1a varağında es-Seyyid Hafız Muhammed’in Kudüs medresesine vakf ettiğine dair bir not ve altında da mührü vardır.
Yazmanın başlangıç satırları: 1b بسم الله . كتاب الطهارة قال الله تعالي يا ايها الذين امنوا اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم الي المرافق وامسحوا برؤسكم و ارجلكم الي الكعبين ففرض الطهارة غسل الاعضاء الثلثه ومسح الرأس والمرفقان والكعبان يدخلان في الغسل والمفروض في مسح الراس مقدار الناصيه وهو ربع الراس لما روي المغيره بن شعبة
Yazmanın bitiş satırları: 139a قـسمت ما صحت منه المسئلة على ثمانية واربعين فما خرج اخذت له من سهام كل وارث حبة .
Kondisyon: Eserin bazı varakları hafifçe kirlenmiştir.
Diğer özellikler: IIb-IIIa varaklarında fihrist vardır. Hanefi fıkhıyla ilgili bir eserdir. Yaklaşık 12.000 meseleyi içerdiği söylenen el-Muhtasar (a.g.e., II, 1631), diğer klasik fıkıh eserlerinde olduğu gibi kitap ve bab sistemine göre düzenlenmiştir. Birinci kitap tahâret, son kitap ferâiz olup genellikle tahâret, namaz, oruç, zekât, hac, alışveriş, boşama, cinayetler ve dava gibi geniş muhtevalı konular çeşitli alt başlıklara (bab) ayrılmış, diğer bölümler ise “kitab” başlığı altında işlenmiştir. Müellif küçük bir risâle yazmak amacıyla başladığı eserin büyû‘ bölümünü biraz uzatmış, rehin bölümünden itibaren orta bir seviye tutturmuştur; bu sebeple bazı konuların kısa, bazılarının genişçe işlendiği görülür. Özlü muhtevası dolayısıyla eserde Kur’an ve Sünnet’ten delillere çok az yer verilmiş, Hanefî mezhebi dışındaki mezheplerin görüşlerine temas edilmemiştir. Mezhep imamları arasındaki hiyerarşi gözetilerek Ebû Hanîfe’nin veya onun bulunduğu tarafın görüşleri birinci sırada ele alınmış, daha sonra Ebû Yûsuf ve Muhammed b. Hasan’ın ittifak ettiği hususlar, Ebû Yûsuf’un tek başına kaldığı ve Muhammed b. Hasan’ın tek başına savunduğu görüşler zikredilmiştir.
Rakabe kaydı: Vardır.
Ferağ kaydı: 139a varağında ferağ kaydı vardır.
Kâğıt: Krem renkte filigranlı kâğıt
Mürekkep rengi: Siyah ve Kırmızıdır.
Kayıt bilgileri: Eserin 1a varağında es-Seyyid Hafız Muhammed’in Kudüs medresesine vakf ettiğine dair bir not ve altında da mührü vardır.
Yazmanın başlangıç satırları: 1b بسم الله . كتاب الطهارة قال الله تعالي يا ايها الذين امنوا اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم الي المرافق وامسحوا برؤسكم و ارجلكم الي الكعبين ففرض الطهارة غسل الاعضاء الثلثه ومسح الرأس والمرفقان والكعبان يدخلان في الغسل والمفروض في مسح الراس مقدار الناصيه وهو ربع الراس لما روي المغيره بن شعبة
Yazmanın bitiş satırları: 139a قـسمت ما صحت منه المسئلة على ثمانية واربعين فما خرج اخذت له من سهام كل وارث حبة .
Kondisyon: Eserin bazı varakları hafifçe kirlenmiştir.
Diğer özellikler: IIb-IIIa varaklarında fihrist vardır. Hanefi fıkhıyla ilgili bir eserdir. Yaklaşık 12.000 meseleyi içerdiği söylenen el-Muhtasar (a.g.e., II, 1631), diğer klasik fıkıh eserlerinde olduğu gibi kitap ve bab sistemine göre düzenlenmiştir. Birinci kitap tahâret, son kitap ferâiz olup genellikle tahâret, namaz, oruç, zekât, hac, alışveriş, boşama, cinayetler ve dava gibi geniş muhtevalı konular çeşitli alt başlıklara (bab) ayrılmış, diğer bölümler ise “kitab” başlığı altında işlenmiştir. Müellif küçük bir risâle yazmak amacıyla başladığı eserin büyû‘ bölümünü biraz uzatmış, rehin bölümünden itibaren orta bir seviye tutturmuştur; bu sebeple bazı konuların kısa, bazılarının genişçe işlendiği görülür. Özlü muhtevası dolayısıyla eserde Kur’an ve Sünnet’ten delillere çok az yer verilmiş, Hanefî mezhebi dışındaki mezheplerin görüşlerine temas edilmemiştir. Mezhep imamları arasındaki hiyerarşi gözetilerek Ebû Hanîfe’nin veya onun bulunduğu tarafın görüşleri birinci sırada ele alınmış, daha sonra Ebû Yûsuf ve Muhammed b. Hasan’ın ittifak ettiği hususlar, Ebû Yûsuf’un tek başına kaldığı ve Muhammed b. Hasan’ın tek başına savunduğu görüşler zikredilmiştir.
Rakabe kaydı: Vardır.
Ferağ kaydı: 139a varağında ferağ kaydı vardır.
Konu - Konusal Terim
Fıkıh __ Hanefî fıkhı
الفقه __ فقه الحنفي.
Fiqh __ Hanafi fiqh
الفقه __ فقه الحنفي.
Fiqh __ Hanafi fiqh
Müstensih
es-Seyyid Abdullah b. es-Seyyid Hafız Muhammed.
السید عبد الله بن السید حافظ محمد
السید حافظ محمد
es-Seyyid Hafız Muhammed,
السید عبد الله بن السید حافظ محمد
السید حافظ محمد
السید عبد الله بن السید حافظ محمد
السید حافظ محمد
es-Seyyid Hafız Muhammed,
السید عبد الله بن السید حافظ محمد
السید حافظ محمد
Alıntı- referanslar
DİA cilt: 26, sayfa: 321-322